Erikoisominaisuuksilla tarkoitetaan hahmon tavallisesta velhosta/noidasta poikkeavaa lajia (esim. vampyyri, maahinen, kotitonttu, veela, kentauri) tai erikoisempaa ominaisuutta (esim. ihmissusi, animaagi, metamorfimaagi, surkki, aave, lukilitis-kyvyt). Tällaiset tulee aina mainita hakemuksessa eikä niitä saa lisätä hahmolle jälkikäteen pyytämättä siihen lupaa ylläpidolta.
Tylypahka AM on pääasiallisesti tavallisille ihmisoppilaille suunnattu taikakoulu, ja erilaiset erikoiskyvyt ovat melko harvinaisia, joten suurin osa AM:in oppilaista ja henkilökunnasta on ihan tavallisia velhoja ja noitia. Nämä kyvyt eivät olisi enää kovin harvinaisia, jos kaikki halukkaat saisivat haalia niitä hahmoilleen ihan miten tahtovat. Tämän vuoksi meidän on täytynyt rajoittaa erikoisominaisuuksien määrää hahmoilla.
Emme kuitenkaan tahtoneet kieltää erikoiskykyjä myöskään kokonaan, joten ongelma on ratkaistu siten, että erikoisempia kykyjä/lajeja hahmolle hakiessa tulee lyhyesti perustela, miksi niitä sille haluaa, mitä niillä on ajatellut tehdä ja miten ne tuovat hahmoon pelillisesti jotakin sellaista, mitä ei olisi ilman kyseistä ominaisuutta. Pyrimme tällä siihen, että ominaisuuksia ei haalita hahmolle vain siksi, että ne kuulostavat hienoilta, vaan pelaaja oikeasti on ajatellut tällaisen hahmon pelaamista vähän pidemmälle ja tietää myös, mitä erikoiskykyihin sisältyy. Tällöin erikoisominaisuus toivottavasti tulee pelillisestikin (joko ihan ulkoisesti tai vaikka sitten hahmon sisäisinä ristiriitoina) esille eikä jää väin päälleliimatuksi nimikkeeksi.
Mikäli siis tahtoisit hahmollesi jonkin tällaisen erikoisominaisuuden (eli hahmo on jotakin muuta kuin tavallinen noita/velho), mainitse siitä hakemuksessa ja perustele myös lyhyesti, miksi haluaisit hahmollesi kyseisen kyvyn ja miten se vaikuttaisi hahmoosi/pelaamiseesi. Varmista myös alla olevasta listasta, että olemme samalla sivulla siitä, mitä hahmosi erikoisominaisuus tarkoittaa! Hahmon hyväksyminen riippuu perusteluista sekä myös siitä, miten paljon kyseistä ominaisuutta AM:ista löytyy jo entuudestaan. Jos hahmohakemuksessa erikoisominaisuutta on käsitelty puutteellisesti, saatamme myös pytää vastauksia joihinkin tarkentaviin kysymyksiin ennen hahmon hyväksymistä. Huomaa myös, että myönnämme enemmän kuin yhden erikoisominaisuuden per hahmo vain erittäin hyvin perustelluista syistä.
Tarkista alla olevasta listasta, että olemme suunnilleen samalla sivulla siitä, millainen hakemasi erikoisominaisuus. Koska Tylypahka AM sijoittuu Harry Potter -kirjojen maailmaan, myös esimerkiksi ihmissusien ja vampyyrien tulee olla Potter-maailmaan sopivia eikä esimerkiksi jostakin toisesta kirjasarjasta.
Aaveet ovat kuolleita velhojen, noitien ja muiden taikavoimaisten olentojen henkiä, jotka eivät ole siirtyneet niin sanotusti ajasta iäisyyteen vaan jääneet valtelemaan elävien joukkoon. Aaveet ovat usein joko sidottuja johonkin paikkaan, eivätkä voineet syystä tai toisesta siirtyä kuollessaan eteenpäin. Tylypahkan vanhassa linnassa asustaa paljon aaveita. Aaveet ovat ulkonäöltään hopeanhohtoisia versioita elävistä itseistään, mutta niillä ei ole juuri kykyä vuorovaikuttaa aineellisten asioiden kanssa. Aaveet esimerkiksi voivat leijua kiinteiden esineiden ja olentojen läpi. Ne saattavat kuitenkin aiheuttaa läheisyydessään kylmän tunteen elävissä olennoissa tai aiheuttaa häiriöitä esimerkiksi vedessä, tulessa sekä ilmavirroissa. Aaveilla säilyy tavallisesti melko samanlainen elämänkatsomus kuin kuollessaan, joten ne eivät juuri koe hahmonkehitystä pitkilläkään aikaväleillä, mikä kannattaa ottaa huomioon mikäli harkitsee aavehahmon pelaamista. Koska Tylypahka AM:issa kuitenkin tosiaan on paljon aaveita, pääsee aavehahmoa pelaamaan melko helposti. Mikäli tahdot pelata aavehahmoa koulun oppilaana tai opettajana tai jossakin muussa varsinaisessa virassa, vaatii se hieman enemmän neuvottelua.
Animaagius on erittäin edistynyttä muodonmuotostaikuutta ja siten myös erittäin harvinaista. Animaagiksi opiskeleminen voi viedä jopa vuosia ja vaatii äärimmäistä omistautumista ja motivaatiota taidon opettelulle. Tämän vuoksi on erittäin epätodennäköistä, että oppilasikäiset hahmot osaisivat tai oppisivat taidon, ja aikuisilla velhoilla ja noidillakin se on hyvin harvinaista. Animaagimuotona taikaolennot ovat huomattavasti harvinaisempia kuin tavalliset eläimet. Iso-Britanniassa animaagien tulee rekisteröityä Taikaministeriölle ja rekisteröitymisen laiminlyömisestä voi seurata vakavia seuraamuksia.
Ihmissudet ovat ihmisiä, jotka täydenkuun aikaan muuttuvat susiksi, jotka ovat kuitenkin helposti erotettavissa tavallisista susista erityispiirteidensä perusteella. Muuttuessaan ihmissudet menettävät ihmismäisen ajattelukykynsä ja saattavat satuttaa muita tai itseään. Muun ajan kuukaudesta ihmissudet ovat tavallisia velhoja ja noitia. Ihmissudeksi muuttuu, jos saa täydenkuun aikaan pureman susimuodossaan olevalta ihmissudelta. Tämänhetkisten tietojen perusteella ihmissusius ei periydy ihmissuden lapsille. Monet velhot ja noidat karttavat, pelkäävät ja syrjivät ihmissusia, minkä vuoksi näiden voi olla vaikeaa saada esimerkiksi töitä. Ihmissusiutta ei voida parantaa, mutta oireita voidaan nykyään hillitä tehokkaasti sudenmyrkkyjuomalla. Liemi on erittäin vaikea valmistaa, mutta sen avulla ihmissusi voi muutoksensa aikanakin säilyttää ihmismielensä ja siten olla vahingoittamatta muita tai itseään. Tylypahka AM harkitsee ihmissusien ottamista koululle tapauskohtaisesti ja vain sillä ehdolla, että nämä sitoutuvat nauttimaan sudenmyrkkyjuomaa säännöllisesti muodonmuutosten lieventämiseksi.
Kentaurit, maahiset ja muut vastaavat ihmistenkaltaista älykkyyttä omaavat taikaolennot eivät voi olla Tylypahka AM:issa oppilaina, mutta tällaisia hahmoja saatetaan tapauskohtaisesti palkata henkilökuntaan.
Kotitontut ovat taikaolentoja, jotka palvelevat tavallisesti velhoja tai noitia. Niillä on omaa taikuuttaan, jollaista velhoilla ja noidilla ei ole. Tylypahka AM ei ota kotitonttuja oppilaiksi, mutta käyttää kotitonttuja koululla erilaisten kotitöiden, kuten ruoanlaiton ja siivouksen hoitoon, joten kotitonttuhahmoa voi pelata esimerkiksi muussa henkilökunnassa.
Ks. Aaave
Lukilitis on kyky "lukea" toisen henkilön ajatuksia. Yleensä taito vaatii opettelua, mutta joillakin velhoilla ja noidilla voi olla synnynnäisesti enemmän kykyä siihen kuin toisilla. Emme tällä hetkellä salli AM:issa synnynnäisiä lukilitis-kykyjä omaavia hahmoja emmekä muutenkaan hahmoja, jotka paljon kyseistä kykyä käyttävät. Syy tähän on puhtaasti se, että sen roolipelaaminen olisi erittäin hankalaa. Pelaajat eivät luonnollisestikaan aina kirjoita auki kaikkea, mitä heidän hahmonsa ajattelevat, mutta lukilitista hyvin hallitsevan hahmon luonnollisesti pitäisi pystyä tietämään kaikki sekin, mitä pelaaja ei ole kirjoittanut. Mikä ei tietenkään ole mahdollista vaan johtaisi siihen, että lukilitistä hallitseva hahmo voi lukea vain kaiken sen, mitä toisten hahmojen pelaajat tahtovat tämän lukevan.
Maahiset, kentaruti ja muut vastaavat ihmistenkaltaista älykkyyttä omaavat taikaolennot eivät voi olla Tylypahka AM:issa oppilaina, mutta tällaisia hahmoja saatetaan tapauskohtaisesti palkata henkilökuntaan.
Metamorfimaagius on harvinainen, periytyvä taito, jota ei voi opetella. Sen voi saada ainoastaan perimällä sen. Useimmiten taito tulee jommaltakummalta vanhemmalta, mutta toisinaan kyky saattaa myös hypätä sukupolven yli. Taito siis joko on hahmolla syntymästä asti tai sitten sitä ei ole ollenkaan. Metamorfimaagi pystyy tahdonvoimalla muuttamaan ulkonäköään. Toisinaan myös voimakkaat tunteet voivat vaikuttaa metamorfimaagin kykyihin.
Surkit ovat taikovien vanhempien jälkeläisiä, jotka eivät itse ole kykeneviä taikomiseen. Surkkien syntyminen on melko harvinaista eikä heitä taikakykyjen puutteesta johtuen luonnollisesti oteta oppilaiksi Tylypahka AM:iin. Surkkihahmot voivat kuitenkin sijoittua koululle esimerkiksi joihinkin henkilökuntatehtäviin.
Veelat ovat erittäin kauniita ja vietteleviä, puoliksi ihmismäisiä ja puoliksi maagisia olentoja, joiden älykkyys on ihmisten luokkaa. Suuttuessaan veelat voivat muuttua harpyijoiden kaltaisiksi, julman lintumaisiksi olennoiksi, jotka voivat heitellä tulipalloja. Veelojen hiuksia käytetään toisinaan taikasauvojen ytiminä. Veelat voivat lisääntyä velhojen ja noitien kanssa tuottaen puoliveeloja. Puoliveelat omaavat toisen vanhempansa puolelta taikakyvyt ja toiselta taas veelamaisia ominaisuuksia, kuten kauneuden ja viehätysvoiman. Veelaominaisuudet periytyvät yleensä osittain ainakin muutaman sukupolven ajan. Potter-kirjojen perusteella on epäselvää, perivätkö puoliveelat myös kyvyn muuttua harpyijoiksi, mutta Tylypahka AM:in tarkoituksiin olemme sopineet, että eivät peri. Tylypahka AM:iin ei oteta jäseniksi hahmoja, jotka ovat kokonaan veeloja (koska näillä ei välttämättä ole velhoje ja noitien kaltaisia taikomiskykyjä), mutta esimerkiksi puoliveeloja ja sitä kaukaisempaa veelasukua omaavia hahmoja voidaan harkita. Huomaa kuitenkin, että hahmo voi luonnollisesti olla erittäin kauniskin ilman minkäänlaista veelaverta, joten emme suosittele veeluutta käytettävän vain korostamaan sitä, miten kaunis hahmo on.
Vampyyreistä tiedetään Potter-kirjojen perusteella melko vähän, mutta on ilmeistä, että he eivät juuri ole tekemisissä velhojen ja noitien kanssa ja muut taikovat tuntuvat kaihtavan heitä. On todennäköistä, että vampyyrit tarvitsevat elääkseen verta, mutta Potter-kirjojen perusteella on vaikea sanoa, mitkä muut perinteiset vampyyrimyytit pätevät tai eivät päde Potter-maailman vampyyreihin. Näistä syistä emme suosittele vampyyrihahmoja pelattavaksi Tylypahkassa AM:issa.
Jokin muu? Eikö haluamaasi erikoiskykyä tai -lajia löydy tältä listalta? Kerro hakemuksessasi, mistä erikoiskyvystä/-lajista on kyse ja mitä se tarkoittaa! Älä myöskään unohda perustelua siitä, miksi haluaisit juuri kyseisenlaista hahmoa pelata.
Tarkistettu viimeksi: 09.08.2018 | Päivitetty viimeksi: 09.08.2018