Talvimökkimiitti 2017 1. - 5.1.2017

Coates
Darian
Pasi

Vuoden takainen talvimökkimiitti oli niin suuri menestys, että päätimme järjestää tänä vuonna uuden talviselviytymisleirin samassa paikassa. Tällä kertaa lähdimme matkaan kuitenkin jo heti uudenvuodenpäivänä, kunhan vuoden vaihtumisesta oli selvitty. Anthony ja Atlas aka Woodit pääsivät Jyväskylästä Luihuisen alumnin Darianin kyytiin. Miitin ruokashoppailu (josta pitäisi tehdä olympialaji) hoidettiin Jyväskylässä ja sitten suunnattiin Luihumobiili 2.0:n nokka kohti pohjoista!

Valitettavasti ensimmäinen pysähdys jouduttiin tekemään jo melko alussa eikä se edes johtunut siitä, että Atlaksella olisi ollut nälkä tai Anthonyn olisi pitänyt päästä vessaan itkemään vaan siitä, että ajovalot olivat vähän turhan tehottomat pimeällä ajamiseen, kun ei meinannut juuri eteensä nähdä. Syyksi paljastui paksuhko likakerros lamppujen päällä. Muistakaa, että valotkin kannattaa puhdistaa joskus! Pysähdyimme siis huoltoasemalle pesemään lamppuja ja eron todella huomasi!

Myös Pasi pääsi auttamaan auton pesemisessä!

Luihumobiilin pesemisen jälkeen onneksi päästiin jatkamaan matkaa ja mökille päästiin oikein mukavasti ja turvallisesti. Nälkä oli jo kova, joten ryhdyttiin pikaisesti ruoanlaittoon ja asetuttiin samalla taloksi. Parvelle rakennettiin Luihuisten makuusali. <3 Coatesin kokkaama pestopasta oli niin herkullista, että se meinasi jo heti loppua kesken, mutta selvisimme kuitenkin jotenkin. Illalla lämmitettiin vielä saunakin

Seuraavana päivänä lähdettiin jäätynyttä järveä pitkin retkelle läheiseen saareen. Mukaan pakattiin puita nuotion tekoa varten sekä tietysti vaahtokarkkeja paistettavaksi ja termospulloon kuumaa kaakaota. Ei kuitenkaan tietysti ennen kuin oltiin syöty täyttävä aamiainen!

Matkan varrella Pasi yritti karata omille teilleen, mutta hänet saatiin kiinni ja pidettiin AM-talviolympialaisten ensimmäinen laji eli Pasinpaiskaus. Pasi ei ollut aerodynamiikaltaan kaikein helpoin paiskattava ja kaikki tulokset olivat melko lähellä toisiaan. Voittajaksi muutaman sentin marginaalilla julistettiin kuitenkin Anthony - kuten odotettua Luihuisen huispausjoukkueen kapteenilta ja lyöjältä!

Saareen päästyä Pasi pääsi toimimaan sytykkeenä sytyttämään nuotiota.

Operaatio osoittautui pakkasessa ja tuulessa odotettua vaikeammaksi, mutta sitkeän yrittämisen jälkeen saimme kuitenkin nuotion syttymään - eikä Pasiltakaan palanut kuin muutama pyrstösulka!

Nuotiossa saimme paahdettua muutaman vaahtokarkin ja juotua kaakaotkin, mutta sitten alkoi tulla sen verran kylmä, että oli aika lähteä takaisin. Atlas ja Darian palasivat takaisin oikein mukavan romanttisissa merkeissä - tai ehkäpä he olivatkin syventyneitä neuvotteluihin siitä, kumpi saa Anthonyn?!

Retken jälkeen kokattiin ruoaksi riisiä ja bulgogia. Edellisestä päivästä viisastuneena keitimme riisiä samantien koko kilon! Se oli aika paljon riisiä. Lisäksi Atlas ja Anthony leipoivat tiikerikakun! (Tai Atlas väittää itse leiponeensa ja Anthonyn vain häirinneen. ;___;) Tiikerikakusta tuli hieman epätasaisesta taikinan jakautumisesta huolimatta oikein makoisa!

Illalla vielä valettiin uudenvuoden kunniaksi tinaa. Pasikin valoi omansa! Emme kuitenkaan muistaneet kauheasti ennustaa tinoista, mutta varmaan ne näyttivät ihan hyviltä!

Tinoista ennustaminen jäi, koska Pasilla oli niin kiire päästä laulamaan karaokea! Kyllä sitä sitten laulettiinkin, ja Pasi nautti täysin siemauksin.

Tiistaina suunnattiin Kivijärven hiihtohissille. Darianilla oli mukanaan erittäin fiinit lumilautailuvarusteet ja lumilauta. Muilla oli pulkka ja liukuri. Mäki ei ehkä ollut sieltä suurimmasta päästä ja hiihtohissikin oli suljettu, mutta Darian urheasti laski viisi kertaa lumilaudallaan alas ja pulkkaa ja liukuriakin päästiin testaamaan! Sen jälkeen siirryttiin kuitenkin kotaan juomaan kaakaota ja grillaamaan makkaraa - paitsi, että tällä kertaa emme saaneet nuotiota ollenkaan syttymään, joten luovutimme ja joimme pelkät kaakaot ja palasimme takaisin mökille.

Mökillä Coates kokkaili omuraisua eli riisiä munakkaaseen käärittynä (kun sitä riisiä nyt kerran hiukan edellisestä päivästä jäi). Atlas sai erikoiskoristelut. <3 Tasapuolisuuden nimissä myös Darian ja jopa Coates saivat, mutta niistä ei valitettavasti ole kuvia!

Alkuillasta pistäydyttiin myös sauanssa, josta Luihuiset kävivät myös lumihangessa kierimässä. Oli kylmää!!!! Ja Darian onnistui samalla myös nirhaamaan kyynärpäänsä johonkin verille. D:

Illalla käytiin jälleen saunassa ja kokattiin pizzaa. Pelattiin myös tietokilpailupeli iKnow:ta, jonka voitti Darian, mutta Darianin taktiikalla pelin nimen olisi ehkä pitänyt ennemmin olla iDontKnow. Lopulta päädyttiin pitämään Potter-aiheisten YouTube-videoiden maraton. :D

Keskiviikkoaamuna pidettiin Atlaksen työleiriä. Anthony työskenteli melkein yhtä reippaasti ropevuorojensa parissa. Töiden jälkeen Atlas ja Coates alkoivat kokata ruokaa eli kasvislasagnea ja Anthony ja Darian lähtivät viemään Pasia autoajelulle (ja testaamaan samalla, että käynnistyykö Luihumobiili 20 asteen pakkasessa). Auto käynnistyi ja Pasi pääsi ajelulle niin kauppaan kuin lentokentälle!

Lopulta päästiin kuitenkin kaikki taas saman pöydän ääreen nauttimaan hyvää lasagnea. Kaikki meni!

Myöhemmin lakattiin kynsiä ja pelattiin korttipeli Skip-Boa. Kun kaikki lopulta pääsivät Skip-Bosta ulos, grillattiin myös makkaraa! Grillattavaa riittikin, sillä edellisenä päivänä ei oltu saatu paistettua makkaroita kodassa, kuten oltiin suunniteltu.

Viimeisenä miitti-iltana tarkoituksena oli tietysti mennä aikaisin nukkumaan, koska seuraavana aamuna olisi aikainen lähtö - mutta tietystikään kukaan ei halua viimeisenä miitti-iltana mennä nukkumaan! Aikainen nukkumaanmeno alkoi vesittyä suunnilleen niillä paikkein, kun klo 3 yöllä alettiin lämmittämään glögiä ja pilkkomaan litran jäätelöpakettia. Myös Pasi sai jäätelöä!

Pääsimme kuitenkin lopulta ennen aamua jotenkin nukkumaan. Aamun herätys oli hieman kivulias, mutta sitä helpottaakseen Darian ja Anthony kokkasivat oikein terveellisen ja maittavan aamupalan! Tarjolla oli lämpimiä voileipiä, pekonia, paistettuja munia sekä jogurttia ja hedelmiä. Sydänkohtauksia odotellessa!

Lopulta kuitenkin koitti lähdön aika, ja lastattiin Luihumobiili 2.0 täyteen ja otettiin suunta kohti etelää. Pasi oli oikein mielissään siitä, että pääsee taas lomailemaan seuraavaan miittiin saakka!

Kotiinpaluumatka sujui hyvin (joskin eräiden osalta erittäin pitkästi), ja niin miittiläiset kuin Pasi jäivät odottamaan jo seuraava miittiä! Kiitokset kaikille miittaajille ja nähdään taas seuraavassa miitissä! :)

Tämä miittikoosteen tarjosi Anthony.

Tulevia miittejä

Ystävänpäivämiitti 2017 (18.02.2017) Miittaamme ystävänpäivänä Tampereella syömisen ja söpössä kahvilassa kahvittelun merkeissä. Lisäksi ohjelmassa on miitiin teemaan sopivasti pieni lahjanvaihto sekä positiivisuuskorttien kirjoittamista. <3 Mikäli miittiin osallistuminen kiinnostaa, kannattaa suunnata foorumille seuraamaan miittikeskustelua ja ilmoittautumaan mukaan!

Viisasten kivi -konserttimiitti (04.03.2017) Helsingin Hartwall Arenalla pidetään maaliskuun alussa Harry Potter ja viisasten kivi -konsertti, johon myös AM suuntaa! AM:in liput on jo hankittu, mutta jos vielä mielii liittyä mukaan seuraan, niin konserttiin myydään lippuja edelleen, ja Cainelta voi tarvittaessa tiedustella, missä päin areenaa AM:läisten jo hankitut liput ovat. Lisätietoa miitistä löytyy foorumilta.

AM Goes London Vol. 2 (tammikuu 2018) Koska Harry Potter and the Cursed Child -näytelmä oli niin loistava ja Lontookin ihan kiva, suuntaa AM uudestaan katsomaan näytelmän - ja ehkäpä samalla sitten kiertelemään vähän niitä paikkoja Lontoossa, joita ei ensimmäisellä kerralla ehditty! Näytelmään ei valitettavasti saa enää lippuja (nämä kun pitää käytännössä ostaa yli vuotta etukäteen), mutta jos pelkkä Lontoossa miittailu kiinnostaa, kannattaa suunnata foorumilla tänne ja ilmoittaa aikeistaan muille lähtijöille, sillä esimerkiksi majoitusta ja lentolippuja ei ole vielä varattu.